27 Ogos 2009

Ramadhan Dihayati Dosa Dihindari

Ustaz Rizal Sabran menyampaikan Kuliah Subuh

SURAU MUNAWWARAH SEKSYEN 13

Selasa, 25 Ogos - Alhamdulillah sekali lagi Kelab Remaja ISMA (KRIM) Shah Alam Klang telah berjaya mengadakan program dalam usaha membina generasi remaja. Program Penghayatan Ramadhan (PPR) telah selamat dijayakan dengan kehadiran lebih 30 orang peserta di Surau Munawwarah, Seksyen 13, Shah Alam.

Program dimulakan dengan Solat Tarawih bersama-sama dan kemudiannya para peserta berkumpul untuk sesi taaruf. Usai taaruf semua bersiap sedia khidmat diri untuk tidur. Ramai juga yang menyambung tilawah Al-Qur'an.

Pada pukul 3.30 pagi semua peserta telah dibangkitkan bagi menjalankan qiam jam'ie yang turut disertai penduduk tempatan. Selepas selesai berqiamullail, para jemaah menikmati sahur bersama-sama yang telah disediakan pihak surau.

"Sesungguhnya pada sahur itu keberkatan...."


Selesai solat Subuh, semua jemaah bersama-sama mendengar kuliah Subuh yang disampaikan oleh Ustaz Rizal Sabran yang menekankan bertapa bahayanya dosa dan maksiat serta bagaimana Ramadhan ini sepatutnya dimanfaatkan sepenuhnya bagi meninggalkan perkara-perkara tersebut.

“Barangsiapa puasa bulan Ramadhan karena iman dan mengharap pahala dari (Allah), niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu." [ HR Bukhari & Muslim ]
Para jemaah khusyu' mendengar kuliah


Pada pukul 8.30 pagi, para peserta menunaikan Solat Dhuha dan kemudiannya berpecah dalam kumpulan untuk mengadakan sesi Taddarus Al-Qur'an bagi memantapkan bacaan dan penghayatan terhadap Al-Qur'an.

Aktiviti taddarus bagi memantapkan bacaan dan penghayatan


Sebelum tamat, peserta bersama-sama bermain kuiz Ramadhan bagi menambah pengetahuan berkaitan Ramadhan. Program tamat pada hari Rabu, jam 10.30 pagi.

Kuiz Ramadhan meningkatkan kefahaman

Aktiviti berjalan dengan penuh kegembiraan

Media KRIMSAK


0 komentar:

Catat Ulasan

 
Powered by Blogger