15 April 2009

Kita Pemuda Kahfi Itu


Ketika alam mula gersang dari pancaran Nur Ilahi yang di bawa oleh para Rasul dan anbiya, peradaban manusia pula semakin jatuh ke darjah kebinatangan, dibangkitkan lagi buat kali terakhirnya seorang Utusan yang membawa rahmat untuk semua. Di celah keributan akhlak dan budaya jahiliyah di sekitar pusat graviti bumi bernama Mekah lahirnya Muhammad Sallallahu’alaihi wasallam Rasul Agung. Proses tarbiyah yang berasaskan tauhid ini akhirnya telah berjaya mengubah sebuah masyarakat Arab yang jahil kepada sebuah bangsa yang mampu menguasai Rom dan Parsi. Ini semua tidak akan dapat berlaku melainkan dengan usaha para pendakwah Islam yang telah berusaha menyampaikan cahaya Islam yang memberi ketenangan kepada seluruh umat Islam.

Tidak kurang hebatnya pada zaman mereka pemuda kahfi sepertimana yang telah diceritakan Allah dalam kitabnya berbunyi:-

"Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk.Dan Kami telah meneguhkan hati mereka ketika mereka berdiri lalu mereka berkata, “Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi; kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran.Kaum kami telah menjadikan selain Dia tuhan-tuhan (untuk disembah). Mengapa mereka tidak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka?) Siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah?[ Al-Kahf:13-15]

Diselebungi kesesatan nyata, kegelapan jahiliyah, keterpesongan akidah dikalangan masyarakat pemuda-pemuda tersebut amatlah hebat. Akan tetapi, mereka sedar fitrah kemanusiaan yang terdapat dalam jiwa sanubari mereka itu hanya dapat menolak akan tipu helah dunia yang seolah-olah tidak menepati dengan fitrah kejiwaan seseorang manusia.


Bagaimana dengan kita sebagai pemuda zaman kini?Ini zaman yang dipenuhi dengan cabaran dan penuh tipu helah. Bahkan,ia lebih hebat daripada yang terdapat pada zaman Rasullulah dan orang-orang soleh yang terdahulu.Tidak dapat disangkal,mereka telah melalui rintangan yang lebih perit daripada kita secara fizikal dan mental.Akan tetapi zaman ini telah mengubah dunia yang luas ini menjadi sempit,yang baik itu buruk dan sebaliknya.Kita hidup dalam gerigi besi penjara yang dibina dari kepulauan Jepun sehingga merentasi berbagai-bagai benua dan sampai ke negara Uncle Sam.Pemuda-pemuda seperti kita dirobek akal pemikiran menjadikan kita seperti anjing yang tidak membawa manfaat sekalipun di pandangan musuh-musuh ISLAM.Alangkah hinanya.

Formulanya terletak pada diri kita sendiri kerana Allah tidak mengubah sesuatu perkara melainkan kita yang mengusahakannya bukan?Pemuda hari ini perlu tulus dalam mencari kebenaran Islam yang syumul.Untuk itu,tarbiyah Islam seperti usrah dapat membimbing kita di samping perlunya pada keberanian bersikap optimistik dan harus berani menghadapi risiko dalam mencari kebenaran.Dengan kebenaran yang agung ini,kita bakal menyinari dunia ini khususnya tanah air Malaysia ini dengan cahaya yang lebih terang dari matahari sepertimana yang dilakukan pada era Sahabat dan ashabul Kahfi dalam mempertahankan iman mereka.

Bersama-samalah kita menjadi pemuda-pemudi kahfi alaf ini.

Disediakan oleh: JK Media KRIM Shah Alam Klang

0 komentar:

Catat Ulasan

 
Powered by Blogger