05 September 2009

Iftor Jam'ie 1430H

Tazkirah tarawih oleh Ustaz Rusydi

30 Ogos 2009, Shah Alam - Dalam usaha untuk menyuburkan ruh Ramadhan Al-Mubarak dan ukhuwwah Islamiyyah, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) cawangan Shah Alam & Klang telah menganjurkan majlis berbuka puasa yang diberi nama "Iftor Jam'ie 1430H". Majlis yang dianjurkan oleh Biro Dakwah ISMA Shah Alam & Klang ini bertempat di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) Seksyen 13 dihadiri oleh 200 orang muslimin dan muslimat daripada pelbagai peringkat umur dan latar belakang. Walaupun ramai di kalangan ahli yang pulang ke kampung halaman masing-masing sempena meraikan cuti hari minggu yang lebih panjang, namun kehadiran iftor kali ini cukup memberangsangkan.

Pintu dewan dibuka seawal jam 6 petang untuk memberi ruang kepada jawatankuasa untuk membuat persiapan ringkas sementara menanti kehadiran ahli. Sekitar jam 7 petang dewan semakin dipenuhi orang dan waktu terluang ini diambil untuk bertegur sapa dan merapatkan ukhuwah di kalangan ahli. Jam 7.21 petang menandakan waktu berbuka puasa dan juadah ringan dijamu sebelum diteruskan dengan solat Maghrib berjemaah. Seusai solat Maghrib, majlis diteruskan dengan jamuan makanan berat berkonsepkan "pot luck" yang dibawa oleh sendiri oleh ahli-ahli. Pelbagai juadah disajikan dari kurma, lauk pauk, kuih muih, aneka minuman dan pencuci mulut.

Azan Isya' berkumandang dan saf diatur untuk meneruskan solat berjemaah. Solat tarawih yang dilangsungkan selama 8 rakaat itu diselit seisi tazkirah oleh Ustaz Rusdi. Antara pengisian yang sempat digarap ialah :-

1) Betapa pentingnya menghargai rahmat dan nikmat bulan Ramadhan.
2) Dakwah itu tetap aula'. Aktiviti dakwah tidak berhenti di kala Ramadhan menyinggah malah sepatutnya kita lebih aktif dan progressif.
3) Membina dan memantapkan ruhiah di dalam madrasah Ramadhan ini perlu dijadikan sebagai satu platform yang terbaik dalam misi menghadapi 11 bulan mendatang.

Selesai solat witir, En Zainuddin Ghafar selaku Timbalan Yang Dipertua merangkap Pemangku Yang Dipertua memberikan ucapan penutup sementara ketiadaan Dr. Amiruddin yang sedang menunaikan umrah. En Zainuddin Ghafar berharap ukhuwwah ini dapat diteruskan dan disemai supaya dapat memupukkan semangat persaudaraan Islam yang mapan. Disamping itu beliau juga menggesa kita dapat memperkuatkan mujahadah terhadap nafsu kita sepanjang bulan Ramadhan ini.






Disediakan oleh,
Media ISMA Shah Alam & Klang

0 komentar:

Catat Ulasan

 
Powered by Blogger