10 Januari 2010

KEM REMAJA ISLAH 2009

P1010224

SHAH ALAM 21 Dis ‘09 – Sebuah kem sehari telah dianjurkan oleh ISMA Shah Alam-Klang dengan kerjasama Surau Al-Islah, Seksyen 7. Program ini tidaklah semata-mata sebagai aktiviti untuk mengisi lapang remaja dan belia tetapi lebih kepada untuk merapatkan remaja dan belia ke arah satu kefahaman Islam yang syumul. Program ini juga dapat membuka ruang kepada ISMA bukan sahaja membina hubungan dengan remaja di sekitar Shah Alam bahkan diharapkan nama ISMA di kenali oleh masyarakat sekitar.

Pendaftaran peserta dimulakan seawal 8 pagi, dimana para peserta telah mendaftar dan diberikan tanda nama setiap seorang. Turut mendaftar di dalam kem ini ialah pelajar-pelajar Maahad Tahfiz Al-Islah dimana pelajarnya sahaja sudah mencecah 30 orang. Bilangan keseluruhan pula mencecah 60 orang.

P1010267

Seterusnya program dimulakan dengan ucapan dari pengerusi majlis merangkap fasilitator program Saudara Adnin dan seterusnya ucapan perasmian dari Timbalan Pengarah Program, Saudara Amir Zuhri. Program dilanjutkan dengan pembahagian kumpulan dan diteruskan lagi dengan slot pertama iaitu ‘ice breaking’. Program ini telah dikendalikan oleh saudara Syed Salahuddin. Para peserta sungguh terhibur dengan slot ice breaking ini. Antara permainan yang menarik di dalam ice breaking ini ialah ‘masuk dalam kertas’, ‘penerbangan terbalik’, ‘taaruf tisu’, dan ‘genggaman tangan’. Setelah selesai slot pertama, para peserta minum pagi di kantin surau. Aktiviti diteruskan lagi dengan

pembentangan dari Saudara Amir Zuhri tetntang “ Penting dan Bestnya solat! ”. Para peserta telah didedahkan tentang kekuatan umat islam terdahulu yang berjaya menakluki 2/3 dunia adalah kerana mereka menjaga solat mereka. Tayangan video Islamic juga telah membangkitkan semangat para peserta untuk terus istiqamah melakukan solat 5 waktu.

Seterusnya peserta diberikan rehat dan makan tengah hari. Acara disambung selepas solat zohor berjemaah. Aktiviti seterusnya ialah aktiviti “explorace solat”. Di sini peserta telah diberikan empat checkpoint di kawasan seksyen 7 dan mereka perlu mengharungi ujian dan cabaran di setiap checkpoint tersebut. Permainan ini telah mendedahkan kepada para peserta tentang pentingnya solat di dalam kehidupan seseorang. Banyak gelagat lucu yang terdapat di dalam permainan explorace ini.

Setelah solat Asar berjemaah, aktiviti diteruskan lagi dengan acara penyampaian hadiah kepada pemenang-pemenang. Penyampaian ini telah disampaikan oleh Pengerusi Surau Al-Islah, Encik Zaini diiringi oleh Encik Fuad, Timbalan Pengerusi Surau Al-Islah.

P1010239

Sebelum ucapan penutup dijalankan, sebuah montaj mengenai KRIM ( Kelab Remaja Isma ) telah ditayangkan oleh Pengarah Program Kem Remaja Islah, Saudara Siddiq seterusnya merasmikan majlis penutup Kem remaja Islah 2009. Program berakhir dengan jayanya dan para peserta pulang ke rumah pada pukul 5.30 petang peserta pulang ke rumah pada pukul 5.30 petang.

Laporan disediakan oleh,

Syed Salahuddin
Setiausaha
Program Kem Remaja Islah 2009

0 komentar:

Catat Ulasan

 
Powered by Blogger