16 Februari 2010

Anugerah Saidina Ali r.a. untuk tokoh remaja Selangor

Sambutan Maulidur Rasul 1431H Peringkat Negeri Selangor di Stadium Malawati, Shah Alam.


26 Februari 2010 -
Sambutan Maulidur Rasul 1431H Peringkat Negeri Selangor telah diadakan di Stadium Malawati, Shah Alam bertemakan "Memantap Ukhuwwah Memperkasa Ummah".

Acara dimulakan dengan perarakan kontinjen-kontinjen yang terdiri dari pelbagai NGO, badan-badan kerajaan, wakil-wakil masjid dan surau, mahasiswa universiti dan juga pelajar-pelajar sekolah menengah. Majlis dimulakan dengan ucapan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor dan seterusnya dirasmikan oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj.


Persembahan oleh kumpulan Rabbani dan Amy Search.


Persembahan istimewa juga telah dipersembahkan oleh kumpulan Hijjaz, Rabbani dan artis undangan Amy Search. Apa yang menariknya pada sambutan ini adalah ia bukan sekadar untuk menyambut ulang tahun kelahiran Junjungan Agung Rasulullah namun segala persembahan nasyid dan juga multimedia menunjukkan realiti umat yang menderita dan umat Islam perlukan kepada kesatuan ukhuwwah dan kembali untuk bangkit sepertimana yang telah dilaksanakan oleh Nabi Muhammad s.a.w..


Penyampaian Anugerah Saidina Ali r.a.


Sebuah anugerah khas bagi tokoh remaja telah disampaikan dalam majlis ini iaitu Anugerah Saidina Ali r.a. yang merupakan anugerah bagi pelajar sekolah menengah yang telah menunjukkan ketokohan dari segi akademik, kokurikulum dan juga sahsiah. Anugerah ini telah dimenangi oleh saudara Muhd Mu'az bin Mohd Abdul Azis dari Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Jalan Kota Raja, Klang. Para remaja sepatutnya menjadikan anugerah ini sebagai pemangkin dan berusaha untuk meningkatkan diri dari setiap aspek.

Sambutan Maulidur Rasul sepatutnya menjadi pemangkin terutamanya kepada para remaja untuk lebih mencintai Rasulullah dan menjadikan role model utama serta berusaha mengikuti segala sunnahnya bagi mencapai kecemerlangan dalam hidup.


Para remaja perlu didedah dan ditanamkan dengan sifat cintakan Rasul serta mencontohi peribadi baginda (Gambar Hiasan).

Media KRIMSAK

0 komentar:

Catat Ulasan

 
Powered by Blogger