07 November 2011

Seminar Bijak Belajar 2011

Video sekitar Program Seminar Bijak Belajar 2011



Shah Alam, 15 Oktober 2011 – Masjid Salahuddin Abdul Aziz Shah,MasjidNegeri Shah Alam dengan kerjasama Kelab Remaja ISMA (KRIM) cawangan Shah Alam telah berjaya mengadakanprogram Seminar Bijak Belajar baru-baru ini.Seminar tersebut berlangsung selama2 hari 1 malam (15-16 Oktober 2011) yang bertempat di Masjid Negeri, melibatkanpelajar-pelajar Sekolah Menengah & Rendah sekitar Shah Alam dan Klang, dariTingkatan 1 hingga 5 merangkumi 46 pelajar lelaki dan 40 pelajar perempuan. Antaraobjektif seminar ini adalah untuk memberi pendedahan penyediaan kerohanian bagimenjalani cara hidup islam untuk menjadi insan yang berjaya di dunia danakhirat. Selain itu juga, seminar ini bertujuan untuk memberi pendedahan carapembahagian masa yang berkesan serta membantu remaja muslim dalam menghadapitekanan jiwa.

Seminardimulai dengan satu slot motivasi menarik bertajuk ’Tension!Tension!Tension’ disampaikanoleh seorang jurutera Petronas, Encik Zul Alwi Bin Adam. Dalam slot ini, penceramahmendedahkan tips-tips untuk mengurus masa dengan baik kepada para peserta.
Seminarditeruskan dengan sesi LDK ‘Booster Spiritual/Emotional/Intelligent’.Aktivitiyang mengambil masa selama sejam itu berjaya memupuk semangat kerjasama antaraahli kumpulan masing-masing serta membuka minda para peserta dalam melontarkanidea yang bernas. Secara ringkas, aktiviti ini adalah bertujuan untuk membantupara peserta mengetahui rahsia kejayaan dengan mengkoreksikan diri dari segispiritual,emosi dan intelektual. Ianya menyedarkan para peserta tentangkepentingan tiga aspek tersebut untuk mencapai kejayaan yang hakiki.

Padamalam harinya, para peserta dibawa menghadiri forum khas yang dianjurkan olehMasjid Negeri, disusuli dengan slot muhasabah bertajuk ’Dasyatkan Potensi RaihPrestasi’. Ianya disampaikan oleh Cikgu Hardi yang merupakan Pengarah KRIMcawangan Shah Alam.

Parapeserta dipertontonkan dengan pelbagai tayangan video menarik diselangi denganpengisian yang sedikit sebanyak dapat menyentuh dan mendidik hati para pesertadalam menjadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat. Di akhir slot penceramahmengajak para peserta bermuhasabah serta menanamkan semangat kepada mereka agarmenjadi remaja melayu muslim yang mempunyai jatidiri unggul.
Padakeesokan paginya, program dimulai dengan qiamullai, solat subuh berjemaah sertabacaan Al-Mathurat. Selesai persiapan diri dan sarapan, bermula slot terakhiryang bertajuk ’Tahajud VS Exam’. Slotini disampaikan oleh Tuan Haji Mustafa Bin Mohd Sidin Al-Muqri yang merupakanImam Besar Masjid Negeri, Shah Alam.

Seminar Bijak Belajar melabuhkan tirai dengan majlispenutup, perasmian serta penyampaian cenderahati kepada pihak masjid. SelainPengarah KRIM cawangan Shah Alam dan Imam Besar Masjid Negeri,majlis penutuptersebut turut diserikan dengan kehadiran YDP ISMA (Ikatan Muslimin Malaysia)cawangan Shah Alam, Encik Dollah Sani.

Akhir kata, pihak KRIM amat bersyukur dan berbesarhati kerana dapat bekerjasama dengan Masjid Negeri dalam melaksanakan seminarini. Pihak KRIM juga berharap dapat meneruskanusahasama bersama Masjid Negeri pada masa akan datang dalam program-programyang lain bagi meneruskan misi membimbing remaja muslim.

0 komentar:

Catat Ulasan

 
Powered by Blogger