17 Februari 2011

Kisah Lilin.


Suatu malam yang gelap... Nurul memasuki biliknya yang tidak berlampu... namun suasana gelap gelita itu diterangi dengan cahaya 4 batang lilin yang menyala di biliknya. Tetapi Nurul mulai sedih apabila lilin-lilin tersebut padam satu-persatu...

Lilin pertama terpadam bertulis "kekuatan". Tanah-tanah umat Islam dijajah, rakyatnya ditindas dan diseksa, wanita pula diperkosa. Nurul merasa sebak.

Suasana bertambah buruk. Lilin kedua terpadam. Bertuliskan "ukhuwwah". Umat Islam berpecah-belah. Negara Islam tidak bersatu. Para pemimpin pula sibuk bertelagah. Nurul mula menitiskan airmata.

Parah. Bertuliskan "keimanan", lilin ketiga terpadam. Masyarakat tidak lagi mengenal Tuhan. Arak dan zina sebagai perhiasan. Hiburan dan riba' menjadi amalan. Tiada apa lagi yang mampu menahan kesedihan ini. Kegelapan mula menyelubungi.

Nurul memandang lilin keempat, lalu tersenyum. Terlihat lilin bertuliskan "harapan" cerah menyala. Lalu diambilnya lilin itu dan dinyalakan lilin-lilin yang telah padam. Maka bersinarlah kembali nur Islam dengan keagungannya!

Maka marilah bersama-sama kita Membina Generasi Harapan!

0 komentar:

Catat Ulasan

 
Powered by Blogger