Oleh: Madihah Ahmad, Tahun 4, Kuliah Syariah Islamiah, Universiti Al-Azhar, Kaherah.
via Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Mesir by ISMAMESIR on 9/29/11
Menyelusuri kehidupan sebagai seorang hamba Allah SWT sentiasa
dihiasi dengan pelbagai cabaran yang berpanjangan. Arus kemajuan dan
pembangunan yang semakin pesat seolah-olah mengaburi pandangan fitrah
kemanusiaan yang suci.
Majukah kita apabila melihat stastistik kelahiran bayi luar nikah semakin meningkat?
Modenkah kita apabila lahirnya aliran pemikiran yang membawa masyarakat hanyut dengan ideologi yang menggila?
Fenomena keruntuhan tamadun yang merudum seiring kemajuan ilmiah dan
kepesatan sesebuah negara adalah fenomena yang menjadi tanda tanya dan
sering dipertikaikan. Kemunduran ini berlaku secara beransur-ansur
sehingga boleh membawa kepada kemusnahan total yang mengejutkan dengan
kekuatan yang luar biasa.
Golongan kuffar akan berasa sangsi dengan fenomena ini.
Tetapi Muslim yang meletakkan Islam sebagai neraca pertimbangan
mempunyai satu kata putus terhadap fenomena itu. Saidina Umar Al-Khattab
meringkaskan segala tafsiran daripada Al-Quran dan sunnah apabila satu
soalan dilontarkan kepadanya:
“Adakah sebuah negeri itu hampir musnah padahal ia makmur?”
Beliau lantas menjawab: “Ya, apabila orang-orang jahat menguasai orang-orang baik.”
Dan inilah punca utama segala kemusnahan dan menularnya penyakit yang
paling merbahaya ini. Terjadi apabila orang zalim atau orang fasiq
berkuasa dan menjadi pemimpin, lantas melantik mereka yang sama-sama
menjadi tawanan hawa nafu sepertinya untuk menguasai negara dan
menguruskan beberapa urusan.
Kebisuan mereka yang layak
Kepentingan peribadi menyebabkan mereka semakin rakus meratah dan
mendominasi arus modenisasi sesebuah negara dan lebih menyedihkan
pihak-pihak yang mampu membuat kebaikan bersembunyi mencari perlindungan
untuk melindungi kehormatan mereka daripada diceroboh dan diseksa.
Maha Suci Allah yang memberi penangguhan kepada umat Islam tatkala
mereka dikuasai oleh orang jahat untuk memberi peluang kepada mereka
melakukan proses pemulihan. Andai mereka yang baik terus membisu juga,
maka murka Allah SWT akan meliputi seluruh mustawa (peringkat)
umat. Sama ada mereka yang zalim dengan kekejaman mereka mahupun
golongan baik yang berdiam diri dan redha dengan kehinaan.
Rasulullah SAW dalam sabdanya yang bermaksud:
“Sesungguhnya manusia apabila mereka melihat kemungkaran sedangkan
mereka tidak mengubahnya, hampirlah Allah meliputi mereka dengan azab
daripada-Nya.”
Nyalakan pelita Islam dengan sumbu dakwah itu
Allah SWT yang Maha Penyayang sangat suka sekumpulan hambanya yang
baik segera memulihkan keadaan dan menentang golongan yang jahat lalu
memandu manusia ke jalan keamanan dan keredhaan. Malah, apabila kumpulan
itu segera melakukan proses pemulihan itu, Allah menyuruh para malaikat
untuk menolong mereka dan menganugerahkan berkat dan taufik
daripada-Nya.
Firman Allah SWT dalam surah Al-A’raf ayat 165:
“Tatkala mereka melupakan apa-apa yang diperingatkan kepada mereka,
kami selamatkan orang-orang yang melarang kejahatan dan kami seksa
orang-orang yang zalim dengan azab yang keras, disebabkan mereka fasiq.”
Kita yang mempunyai hati yang sedar dan hidup pasti mempunyai deria
sensitiviti yang tinggi untuk berfikir dan menganalisa bahawa kegagalan,
kemunduran yang menimpa kita di zaman ini hanyalah suatu permulaan dan
amaran terhadap azab yang lebih keras di hadapannya.
Sedar mahupun tidak, perjuangan nafas panjang yang kita yakini,
apabila bekalannya adalah tarbiyah yang sempurna dalam segenap aspek
ditambah dengan semangat jihad di jalan Allah yang membara sebenarnya
mampu menjadi kuasa pembakar menentang kezaliman.
Momentum tarbiyah dalam nadi individu Muslim inilah yang akhirnya melahirkan satu jemaah qudwah
yang hidup dalam naungan Islam yang agung. Realiti kehidupan membawa
kita untuk cuba menanam benih-benih dakwah yang hasilnya akan melahirkan
pohon kukuh bertunjangkan akar akidah yang jitu.
‘Kanun persamaan’ sebagai panduan duat
Ketahuilah, Al-Quran melakar dengan jelas kanun persamaan tersebut.
Kanun persamaan yang dimaksudkan di sini adalah sesuatu perbuatan
mengambil hukum perbuatan yang serupa dengannya.
Abu Ammar menjelaskan lagi definisi tersebut dengan mengatakan:
Sesuatu perkara perbandingan itu mengambil hukum perbandingan yang seumpama dengannya dan apa yang terjadi kepada sesuatu, terjadi juga pada perkara yang seumpama dengannya.’Perhatikan ayat-ayat suci Al-Quran berikut:
- “Tidakkah mereka berjalan di atas muka bumi, lalu memperhatikan bagaimana akibatnya golongan sebelum mereka? Allah telah membinasakan mereka; dan untuk golongan kafir (kebinasaan) yang sama seperti itu.” (Muhammad: 10)
- “Bukanlah semata-mata angan–angan kamu sahaja dan bukan semata-mata angan-angan ahli kitab. Barangsiapa mengerjakan kejahatan, nescaya akan dibalas dengan kejahatan pula.” (An-Nisa’: 123)
Kanun persamaan ini tidak mampu difahami oleh mereka yang mengambil sebahagian manfaat daripada Islam sahaja. Hanya pendakwah di jalan Allah SWT sahaja yang mampu melaksanakan tugas untuk meninggikan agama Allah dengan seruan dan larangan tanpa mengenal erti putus asa semata-mata niat yang ikhlas kerana Allah SWT juga haruman Firdausi yang hanya mampu membuat duat tersenyum apabila menghadapi mehnah (ujian) yang panjang.
0 komentar:
Catat Ulasan